Hoppa till huvudinnehåll

Villkor för p-tillstånd

 

 

Version 2024-01  

Allmänna villkor för tecknande av digitalt parkeringstillstånd

Dessa allmänna villkor ”Allmänna villkor” utgör ett avtal (”Avtalet”) mellan Umeå Parkerings AB (”Upab”), org. nr 556131-0573, Skolgatan 65A, 90329 Umeå, och dig som kund (”Kunden”) angående tillhandahållande av parkering på Upab:s parkeringsanläggningar mot ersättning. Avtalet avser digitala parkeringstillstånd där Kunden registrerar ett konto hos Upab och i förskott erlägger avgift för parkeringsplats (”Tjänsten”). Tjänsten utgörs av det digitala parkeringstillståndet och gäller tills vidare (”Abonnemang”) och erbjuds till kunden i form av app för mobilenhet via iOS eller Android, eller via Upab:s hemsida. Upab anvisar Kunden i vilken, hel eller del av parkeringsanläggning parkering av fordon får ske. Juridiska personer och fysiska personer som är 18 år eller äldre får ingå avtal med Upab.

Personuppgifter

För att se hur Upab hanterar personuppgifter, läs mer på här

Kundens åtaganden

Kunden förbinder sig att parkera i enlighet med Upab:s anvisningar och skyltning i anvisad parkeringsanläggning.

Kunden äger inte rätt att själv, eller låta annan, vistas i parkeringsanläggningen utom i samband med parkering. Kunden förbinder sig att, i förekommande fall, se till att dörrar och/eller portar stängs och/eller låses efter genompassage.

Parkering får inte ske på sätt som får till följd att andra fordon blockeras eller på annat sätt som hindrar framkomsten på parkeringsanläggningen.

Parkeringsplats får ej markeras. Skyltar eller liknande utöver befintliga av Upab uppsatta skyltar får inte uppföras. Har överenskommelse om reserverad plats särskilt avtalats får parkering endast ske på den tilldelade reserverade platsen.

Kunden får endast använda parkeringsanläggningen för parkering av personbil såvida inte annat särskilt avtalats.

Kunden äger inte rätt att campa, utföra biltvätt eller bilreparationer i parkeringsanläggningen. Övrigt material får inte förvaras i parkeringsanläggningen.

Kund får nyttja uttag för motorvärmare i mån av tillgång men äger inte rätt att använda motorvärmaruttag för annat ändamål än tillfällig uppvärmning av fordon. Anslutningskabel som tillhandahålls av Kunden ska uppfylla vid var tid gällande säkerhetskrav och vara i fullgott skick vid användandet.

För det fall att framkomligheten eller möjligheterna till parkering hindras till följd av tillfälligt underhållsarbete, snö, oväder eller annat liknande särskilda förhållanden, ska Kunden inte äga rätt till prisavdrag, skadestånd eller annan ersättning. Detsamma gäller för det fall att parkering inte kan ske till följd av fullbeläggning i parkeringsanläggningen eller att motorvärmare är ur funktion.

Upab fritar sig från allt ansvar för skador på, stöld av eller ur fordon eller effekter därav.

Kunden förbinder sig att följa övriga vid varje tidpunkt gällande ordningsföreskrifter för parkeringsanläggningen, myndighetsföreskrifter eller av fastighetsägare utfärdade föreskrifter.

Om Kunden, uppsåtligen eller genom vårdslöshet, orsakar skada på Upab:s utrustning eller egendom ska Kunden ersätta skadan.

Elbilsladdning

Elbilsladdning får endast ske på anvisad plats och i mån av tillgång till sådan anvisad plats.

På parkeringsplatser avsedda för elbilsladdning får den på platsen tillhandahållna laddningsutrustningen endast användas för laddning av kundens fordon.  

Laddkabel som tillhandahålls av kunden ska uppfylla vid varje tid gällande säkerhetskrav och vara i fullgott skick vid användningen.

Utfärdade anvisningar avseende laddutrustning måste efterlevas.

Fel på den på platsen tillhandahållna laddningsutrustningen bör Kunden så snart som möjligt anmäla till Upab.

Upab har rätt att periodvis stänga av eller begränsa laddningen i samband med driftfel eller service och reparation av anläggningen.

Upab tillhandahåller lastbalansering för att kunna erbjuda fler laddpunkter och effekten kan därför variera beroende på tillgänglig effekt.

Kunden har ej rätt till ersättning till följd av utebliven eller begränsad laddning som beror på fel på laddutrustning, periodvis avstängning eller begränsning av laddningen eller lastbalansering. 

Köpvillkor

Registrering privatperson

För att ta del av Tjänsten registreras ett konto hos Upab via Upab:s webbplats, www.upab.se eller Upab:s app. Kunden ansvarar för att de uppgifter som Kunden anger vid registrering är korrekta, samt att vid behov uppdatera kontot med korrekta uppgifter.

Vid registrering anger Kunden sitt mobilnummer. Kunden får sedan ett lösenord via sms för att slutföra sin registrering. För att teckna parkering i Tjänsten kompletterar kunden sin profil med namn, e-postadress, adress, postnummer och ort. (”kontaktuppgifter”). Kundens Inloggningsuppgifter är personliga och får inte användas av någon annan. Kunden ska förvara sina Inloggningsuppgifter så att de skyddas från obehörig åtkomst. Kunden ansvarar för all användning av det digitala parkeringstillståndet. Om Kunden misstänker att otillåten användning sker av dennes Inloggningsuppgifter ska Kunden snarast ändra lösenordet.

Registrering företag
För att ta del av Tjänsten registreras ett konto hos Upab via Upab:s webbplats, www.upab.se. Kunden ansvarar för att de uppgifter som Kunden anger vid registrering är korrekta, samt att vid behov uppdatera kontot med korrekta uppgifter.

Vid registrering anger Kunden en e-postadress samt ett lösenord för inloggning. Därefter anges organisationsnummer, firmanamn, e-post för faktura, postadress samt referens (“fakturauppgifter”). Efter det anges önskat betalalternativ och kontaktperson. Kunden får sedan en e-post för att verifiera sina kontaktuppgifter och slutföra registreringen.

Kundens Inloggningsuppgifter är personliga och får inte användas av någon annan. Kunden ska förvara sina Inloggningsuppgifter så att de skyddas från obehörig åtkomst. Kunden ansvarar för all användning av det digitala parkeringstillståndet. Om Kunden misstänker att otillåten användning sker av dennes Inloggningsuppgifter ska Kunden snarast ändra lösenordet.

Digitalt parkeringstillstånd
Det digitala parkeringstillståndet berättigar till parkering av en (1) personbil i mån av ledig parkeringsplats i parkeringsanläggningen såvida inte annat särskilt avtalats.

Om Kunden tecknar ett digitalt parkeringstillstånd som särskilt avser en reserverad parkeringsplats, parkerar Kunden på särskilt anvisad plats. Denna plats äger Kunden vid varje enskild tidpunkt rätten att enskilt nyttja för parkering.

Parkeringstillståndet är digitalt och Kunden ansvarar själv för att parkerat fordon är aktiverad i Tjänsten.

Parkeringstillståndet gäller endast för den parkeringsanläggning avgiften är erlagd för och parkerat fordon skall vara skattat, besiktigat och i trafik. Parkering ska ske enligt villkoren på det digitala tillståndet samt enligt gällande skyltning för den parkeringsanläggning avgiften är erlagd för.

Överträdelse av dessa bestämmelser eller av annat inom parkeringsanläggningen skyltat villkor eller förbud beivras.

Tidsperiod och uppsägning
Tjänsten påbörjas vid valt startdatum. Det digitala parkeringstillståndet gäller tills vidare och kan sägas upp av Kunden omedelbart. Avgiften som betalats för en kommande period återbetalas inte och Kunden har rätt att fortsätta nyttja det digitala tillståndet tills betalperioden löpt ut. Om Kunden önskar säga upp Tjänsten görs det via Upab:s webbplats, www.upab.se eller via Upab:s app.

Om ej annat avtalats kan Upab säga upp det digitala tillståndet med iakttagande av 30 dagars uppsägningstid.

Kortbetalning
Kunden betalar den angivna avgiften genom konto- eller kreditkort från VISA eller MASTERCARD via Upab:s webbplats. Avgiften betalas i förskott. Moms (25%) är inkluderat i avgiften. För digitala tillstånd erlägges avgiften månadsvis. Första avgiften erlägges i samband med att detta Avtal ingås och gäller till närmast kommande månadsskifte. Därefter debiteras avgiften sista dagen varje kalendermånad (”Betaldag”).

Kunden förpliktar sig att på varje Betaldag se till att tillräckliga medel finns tillgängligt på sitt konto- eller kreditkort. Om tillräckliga medel inte finns på kundens angivna konto- eller kreditkort på betaldagen kommer Upab att göra ett nytt försök att debitera avgiften inom 72 timmar från det angivna konto- eller kreditkortet. Misslyckas försöken att debitera avgiften upphör det digitala tillståndet omedelbart utan föregående uppsägning.

Faktura
Kunden betalar den angivna avgiften som faktureras löpande under månaden. Moms (25%) är inkluderat i avgiften. För digitala tillstånd sker fakturering för innevarande månad därefter en månad i taget.

Om ej annat avtalats gäller 15 dagars betalningsvillkor.

Ångerrätt
Genom att ingå Avtalet samtycker Kunden till att det digitala tillståndet blir giltigt från startdatum. Kunden samtycker också till att det inte finns någon ångerrätt för Tjänsten eller Avtalet i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, när leverans av Tjänsten påbörjats, dvs. efter startdatumet.

Om leverans av Tjänsten påbörjats och Kunden inte längre önskar vara bunden av Tjänsten, måste Tjänsten sägas upp.

Överlåtelse
Kunden har inte rätt att sätta annan i sitt ställe när det gäller de rättigheter som denne erhåller genom detta avtal. Detta innebär att denne inte får låta annan nyttja eller överta Tjänsten.

Ändringar
Upab förhåller sig rätten att ändra avgifter och andra villkor för Tjänsten. Avgiftsändring och ändring av andra villkor för Tjänsten förutsätter att ändringen aviserats senast 30 dagar i förväg. Avisering kan ske via e-post, telefon, sms, post, eller via meddelande på Upab:s hemsida. Accepterar inte Kunden avgiftsändringen eller andra villkor har Kunden rätt att säga upp Avtalet till upphörande vid det datum då avgiftsändringen eller andra villkor träder i kraft.

Om Kunden inte godtar de meddelade ändringarna, får Kunden säga upp Avtalet innan dessa ändringar träder i kraft. Användare som inte har sagt upp Avtalet innan dessa ändringar trätt i kraft, ska anses ha accepterat ändringen.

Tvist
Tvister gällande tillämpningen av detta Avtal ska avgöras av svensk domstol i enlighet med svensk lag.